קיים עניין נרחב בנוגע להשפעות של שיווק מזון על ילדים. עם זאת, הסקירות המקיפות על הראיות הגלובליות בנושא אינן מעודכנות. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics, מטרת החוקרים היתה לכמת את הקשר בין שיווק מזון ומשקאות שאינם-אלכוהוליים, לבין תוצאים בריאותיים והתנהגותיים בילדים ובני נוער, על מנת להוביל לעדכון ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי (WHO).
עוד בעניין דומה
החוקרים ערכו חיפוש ב-22 מסדי נתונים (כולל MEDLINE, CINAHL, Web of Science, Embase ו-The Cochrane Library), עם הגבלת תאריך הפרסום לתקופה בין ינואר 2009 ועד למרץ 2020. החוקרים עקבו אחרי הנחיות ה-Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. קריטריוני ההכללה היו מחקרים ראשוניים אשר העריכו את הקשר בין שיווק מזון לבין תוצאים מוגדרים בקרב ילדים ובני נוער (גילאים 0-19 שנים). קריטריוני ההדרה היו מחקרים איכותניים או מחקרים על שיווק תחליפי חלב אם.
מתוך 31,063 מאמרים שזוהו, 96 עמדו בקריטריוני ההכללה בסקירה השיטתית, ו-80 מאמרים נכללו במטא-האנליזה, אשר ייצגו 19,372 משתתפים בסך-הכל.
הפקת המידע נעשתה על ידי שני סוקרים שונים באופן בלתי תלוי. לצורך מטא-האנליזה, החוקרים השתמשו במודלים להשפעות מעורבות. כמו כן, נעשה שימוש במטא-רגרסיות, אנליזות רגישות ואנליזות עקומת P. במידת הצורך, נעשה איגום (pooling) על ידי שילוב של ערכי P וספירת קולות לפי כיוון ההשוואה. על מנת לשפוט את ודאות הראיות, נעשה שימוש ב-Grading of Recommendations Assessment, Development, and Evaluation.
תוצאי המחקר הקריטיים היו צריכה, בחירה, העדפה ורכישה של המזונות. תוצאים חשובים כללו בקשות לרכישה, עששת השיניים, משקל גוף ומחלות לא מידבקות הקשורות לתזונה. במטא-אנליזה נכללו 80 מאמרים בסך הכל, אשר הקיפו 19,372 משתתפים.
שיווק מזון נקשר עם עלייה מובהקת בצריכה (הפרש ממוצע מתוקנן 0.25; רווח בר-סמך של 95% 0.15-0.35; P < .001), בחירה (יחס הסיכויים 1.77; רווח בר-סמך של 95% 1.26-2.50; P < .001) והעדפה (הפרש ממוצע מתוקנן 0.30; רווח בר-סמך של 95% 0.12-0.49; P = .001) של המזונות. הטרוגניות מהותית (כולם > 76%) לא הוסברה על ידי אנליזת רגישות או אנליזה ממתנת. השילוב של ערכי P עבור בקשות הרכישה היה מובהק, אך לא נמצאה הוכחה ברורה לקשר בין שיווק לבין רכישה. היו נתונים מעטים מאוד בנוגע לתוצאי בריאות השיניים ומשקל הגוף. ודאות הראיות דורגה כנמוכה עד בינונית עבור צריכה ובחירה, ונמוכה מאוד עבור העדפה ורכישה.
לסיכום, שיווק של מזון נקשר עם עלייה בצריכה, בבחירה, בהעדפה ובבקשות הרכישה בקרב ילדים ובני נוער. יישום מדיניות המגבילה את חשיפתם של ילדים לתכנים הללו צפויה להועיל לבריאותם.
מקור:
תגובות אחרונות