במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Psycho-oncology, החוקרים ביקשו להעריך את היעילות של הדרכה פסיכו-חינוכית בהובלת אחיות בהגברת הידע ובהפחתת מצוקה נפשית בקרב חולי סרטן לפני בדיקות דימות.
עוד בעניין דומה
החוקרים איתרו 120 מטופלים מבוגרים עם סרטן שעברו בדיקות דימות, וחילקו אותם באקראי לשתי קבוצות: קבוצת ההתערבות שקיבלה הדרכה פסיכו-חינוכית מאחיות, וקבוצת הביקורת שקיבלה טיפול סטנדרטי.
התוצאים המרכזיים היו רמת הידע לגבי בדיקות דימות, שנמדדה באמצעות שאלון מאומת, ורמת המצוקה הנפשית, שנמדדה באמצעות שאלון DASS-21. הנתונים נאספו בתחילת ההתערבות ומיד לאחר ביצוע הדימות.
מתוצאות המחקר עולה כי רמת הידע לאחר ההתערבות עלתה באופן מובהק בקבוצת ההתערבות לעומת קבוצת הביקורת (10.48 ± 1.99 לעומת 8.51 ± 2.14, p < 0.001). רמות החרדה ירדו באופן מובהק בקבוצת ההתערבות, כאשר שיעור המטופלים ללא חרדה עלה מ-67.74% ל-93.55% (p = 0.001).
לאחר התאמה לרמות החרדה בתחילת המחקר, נמצא כי בקבוצת ההתערבות היו סיכויים נמוכים באופן מובהק לחרדה לעומת קבוצת הביקורת (יחס סיכויים 0.09, רווח בר סמך של 95%, 0.02–0.35, p = 0.001). לא נמצאו הבדלים מובהקים ברמות הדיכאון או הלחץ בין הקבוצות.
החוקרים סיכמו כי הדרכה פסיכו-חינוכית בהובלת אחיות היתה יעילה בהגברת הידע ובהפחתת חרדה בקרב חולי סרטן לפני בדיקות דימות. שילוב התערבות כזו בפרוטוקולים טרום בדיקה עשוי לשפר את תחושת המוכנות של המטופלים ולהפחית מצוקה נפשית. מומלץ להמשיך ולבחון את השפעות ההתערבות בטווח הארוך ובמסגרות בריאות שונות.
מקור:
תגובות אחרונות